ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Καλημέρα σας, μπορούμε να ξεκινήσουμε, το λόγο στην κα Κατσέλη.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με την ευκαιρία της υπογραφής του Εθνικού Σχεδίου Στήριξης Μικρομεσαίων
Επιχειρήσεων με όλους τους εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων, θέλαμε
να σας δώσουμε κάποια πρόσθετα στοιχεία για τη συμπλήρωση της ενημέρωσής
σας. Θέλω, πρώτα-πρώτα, να πω ότι είναι πραγματικά μία σημαντική ημέρα,
γιατί το Εθνικό Σχέδιο αυτό βασίζεται σε μία τελείως διαφορετική λογική
δράσης για την ελληνική αγορά.
Δεν
είναι απλώς ένα εργαλείο υλοποίησης της αναπτυξιακής στρατηγικής του
Υπουργείου, αλλά ουσιαστικά είναι ένα εργαλείο σύμπραξης φορέων,
κινητοποίησης φορέων, όλων των παραγωγικών φορέων, έτσι ώστε η Πολιτεία
και η αγορά από κοινού να δράσουν προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος.
Και όφελος του δημόσιου συμφέροντος αυτή τη στιγμή σημαίνει προσπάθειες
για αναθέρμανση της οικονομίας, για στήριξη της αγοράς, για ποιοτική και
ανταγωνιστική παραγωγή στον τόπο μας.
Ξεκινήσαμε,
παίρνοντας τις αρχές που είχαν αποτυπωθεί στο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις
μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι αρχές αυτές αποτυπώνονται στο συμβόλαιο
στήριξης και ουσιαστικά πρόκειται για εννιά μεγάλες αρχές, τις οποίες
τις έχουμε υιοθετήσει. Οι αρχές αυτές είναι οι ακόλουθες:
-
Απλοποιούμε το ρυθμιστικό περιβάλλον λειτουργίας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
-
Διευκολύνουμε
την πρόσβασή τους στις δημόσιες συμβάσεις, που αυτή τη στιγμή παρότι
αντιπροσωπεύουν μια μεγάλη αγορά δεν είναι εκμεταλλεύσιμη από τις μικρές
και μεσαίες επιχειρήσεις.
-
Προωθούμε
τις επενδύσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην καινοτομία, για να
μπορέσουν να είναι ανταγωνιστικές στην εθνική και την ευρωπαϊκή αγορά.
Ακριβώς η προώθηση της καινοτομίας είναι και ο πρώτος στόχος της
ημερίδας που έχουμε.
-
Ενθαρρύνουμε
τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να υιοθετήσουν βιώσιμα μοντέλα παραγωγής
και εμπορίας, για μια οικολογικά αποδοτική οικονομία. Οι πράσινες
δράσεις υιοθετούνται από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
-
Ενθαρρύνουμε
τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους
στις διεθνείς αγορές, και, επομένως, η εξωστρέφεια μαζί με την
καινοτομία αποτελούν βασικές συνιστώσες της αναπτυξιακής μας
στρατηγικής.
-
Προωθούνται νέα πρότυπα ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού, με εξειδικευμένη εκπαίδευση και κατάρτιση.
-
Βελτιώνονται
τα υφιστάμενα χρηματοδοτικά εργαλεία και σχεδιάζονται νέα, με στόχο την
αποτελεσματική υποστήριξη των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων σε όλους
τους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας, μέσω της μόχλευσης πόρων.
Και εδώ, όπως είπα και στην ομιλία μου, γίνεται ένας
επαναπροσανατολισμός των αναπτυξιακών εργαλείων που έχουμε από
επιχορηγήσεις και εγγυήσεις του δημοσίου σε μικροπιστώσεις, σε δάνεια με
ευνοϊκούς όρους, έτσι ώστε να έχουμε τη μέγιστη αποτελεσματικότητα όσον
αφορά τη ρευστότητα, μέσω της ανακύκλωσης των πόρων.
-
Ενθαρρύνουμε
τα πιστωτικά ιδρύματα να αναλάβουν δεσμεύσεις χρηματοδότησης των
μικρομεσαίων επιχειρήσεων που έχουν βιώσιμες προτάσεις. Ουσιαστικά τους
κάνουμε συμμέτοχους σε αυτή την προσπάθεια διοχέτευσης ρευστότητας στην
αγορά και ανακύκλωσης των πόρων.
-
Και τέλος, προωθούμε συλλογικές δράσεις ενίσχυσης της συνεργατικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Αυτές
είναι οι βασικές αρχές σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Γίνονται πια βασικές αρχές
δράσης και του Εθνικού Σχεδίου Στήριξης των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων
για την περίοδο 2010-2013.
Σήμερα,
κάναμε τρεις μεγάλες εξαγγελίες, τριών καινούριων προγραμμάτων. Το
πρώτο πρόγραμμα αφορά την ενεργοποίηση του JEREMIE, ένα πρόγραμμα ύψους
δημοσίων πόρων 290 εκατομμυρίων, το οποίο με την ανακύκλωση πόρων θα
διοχετεύσει ρευστότητα στην αγορά περίπου στο τριπλάσιο. Η μόχλευση των
πόρων ουσιαστικά μας επιτρέπει σε όλα αυτά τα προγράμματα δανείων και
μικροπιστώσεων να έχουμε περίπου τριπλάσια διοχέτευση πόρων από τους
πόρους τους οποίους βάζουμε στο κάθε πρόγραμμα.
Το
JEREMIE, όπως ξέρετε, ήταν ένα πρόγραμμα το οποίο προϋπήρχε. Βάζουμε
δημόσιους πόρους, όπως είπα, 290 εκατομμυρίων και το μεγάλο πλεονέκτημα,
όπως είπα, είναι οι ανακυκλώσεις. Έχει ήδη συσταθεί το Επενδυτικό
Συμβούλιο του JEREMIE και το πρώτο προϊόν που βγαίνει στην αγορά είναι
ένα προϊόν 60 εκατομμυρίων για χορήγηση χαμηλότοκων δανείων.
Και
ακολουθούν αμέσως σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία ένα
πρόγραμμα 40 εκατομμυρίων ευρώ για καινοτομία και νεοϊδρυθείσες
επιχειρήσεις, αυτό είναι σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Έρευνας
και Τεχνολογίας του Υπουργείου Παιδείας, 30 εκατομμύρια ευρώ για
προγράμματα κοινωνικής οικονομίας, που έχουν πολύ μεγάλη σημασία αυτή
την περίοδο, σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας, και 150 εκατομμύρια
ευρώ για προγράμματα ενίσχυσης της ψηφιακής σύγκλισης μέσω της Ειδικής
Γραμματείας Ψηφιακής Σύγκλισης.
Η
δεύτερη μεγάλη ανακοίνωση έχει να κάνει με τη σύσταση του Ταμείου
Επιχειρηματικότητας, στο οποίο ταμείο διοχετεύουμε κεφάλαια ύψους 460
εκατομμυρίων, που θα προέρχονται στο σύνολό τους από το Επιχειρησιακό
Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητας του ΕΣΠΑ, αλλά και από τη διάθεση πόρων από
τα πέντε περιφερειακά προγράμματα.
Το
Ταμείο Επιχειρηματικότητας ουσιαστικά θα επιτρέψει τη χρηματοδότηση
επενδύσεων συνολικού ύψους 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ στα επόμενα τρία
χρόνια, πάλι μέσω της μόχλευσης των πόρων. Το Ταμείο
Επιχειρηματικότητας, όπως είπα και στην ομιλία μου, θα διοχετεύσει
πόρους σε επιμέρους ταμεία, σε ένα Ταμείο Γενικής Επιχειρηματικότητας,
ένα Ταμείο Ειδικής Επιχειρηματικότητας, ένα Ταμείο Πολιτιστικής
Επιχειρηματικότητας και ένα Ταμείο Εκσυγχρονισμού της Εφοδιαστικής
Αλυσίδας.
Και
τέλος, η τρίτη εξαγγελία που κάναμε ήταν για πρόσθετα προγράμματα
επιχορηγήσεων μέσω της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας ύψους 300
εκατομμυρίων ευρώ για το 2010-2011, πάλι για τη στήριξη της
εξωστρέφειας, της καινοτομίας, των πράσινων δράσεων.
Ουσιαστικά
αυτό είναι το χρηματοδοτικό πλαίσιο στο οποίο θα κινηθούμε τα επόμενα
δύο χρόνια. Ζητήσαμε από όλους τους παραγωγικούς φορείς να συνεργαστούμε
στενά στο πλαίσιο αυτής της Ειδικής Επιτροπής που έχουμε κάνει, έτσι
ώστε τα προγράμματα, ιδιαίτερα των επιχορηγήσεων, να σχεδιαστούν από
κοινού.
Ήδη
ακούστηκαν συγκεκριμένες προτάσεις από τους φορείς και μαζί με τη
Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, η οποία θα έχει αν θέλετε και τη στήριξη
αυτού του προγράμματος, μαζί με την Ειδική Γραμματεία
Ανταγωνιστικότητας, θα εξειδικεύσουμε τις δράσεις μας - ήδη έχουμε
προτάσεις έτοιμες -, έτσι ώστε να καταφέρουμε τα προγράμματα
επιχορηγήσεων να είναι πολύ στοχευμένα και να εξυπηρετούν πραγματικές
ανάγκες στην αγορά.
Αυτό
το σχέδιο στήριξης, αυτό το συμβόλαιο στήριξης, είναι μίας τριετίας.
Προγραμματίζουμε την τριετία 2010-2013. Η ειδική ομάδα εργασίας, την
οποία έχουμε συστήσει, θα προβεί άμεσα σε ένα στρατηγικό σχεδιασμό για
όλη την τριετία, θα προγραμματίσει τις δράσεις του 2011 και θα μας
υποβάλλει συγκεκριμένες προτάσεις για το 2011.
Και
σε ετήσια βάση έχουμε ζητήσει από την ειδική ομάδα εργασίας να κάνει
την αποτίμηση και την αξιολόγηση των δράσεων του προηγούμενου έτους,
έτσι ώστε η ίδια η αγορά να αποτιμά τα αποτελέσματα των δράσεων του
Υπουργείου. Γιατί είναι μόνο μέσα από την αποτίμηση, μέσα από την
αξιολόγηση, που παίρνουμε πραγματικά τα μηνύματα από την ίδια την αγορά
ως προς το τι δουλεύει, τι δε δουλεύει, τι πρέπει να διορθωθεί και πως
μπορούμε να έχουμε πραγματικά τη μέγιστη αποτελεσματικότητα.
Η
σημερινή πρωτοβουλία είναι μία πρωτοβουλία ιδιαίτερα σημαντική σε αυτή
τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Ο στόχος όλων μας, και το ακούσατε
νομίζω από όλους τους παρευρισκόμενους, είναι να βάλουμε όλοι μαζί πλάτη
για να στηρίξουμε την αγορά, να υπάρξει αναθέρμανση της ελληνικής
οικονομίας και να υπάρξουν νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες από τις μικρές
και μεσαίες επιχειρήσεις προς την κατεύθυνση της ποιοτικής,
ανταγωνιστικής, εξωστρεφούς παραγωγής.
Ευχαριστώ πολύ.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Παρακαλώ, υπάρχουν ερωτήσεις;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρία Υπουργέ μιλήσατε για δράσεις οι οποίες και στο παρελθόν είχαν
εξαγγελθεί είτε μέσω χάρτας για τη στήριξη των μικρομεσαίων
επιχειρήσεων, είτε μέσω μνημονίου από άλλες κυβερνήσεις. Τώρα πήγαμε στο
συμβόλαιο, στο εθνικό σχέδιο στήριξης μικρομεσαίων και στο συμβόλαιο.
Το
θέμα είναι ότι απευθύνεστε σε επιχειρηματίες και επιχειρήσεις μικρές
και μεσαίες, που το τελευταίο διάστημα σύμφωνα με τα στοιχεία της
Ελληνικής Στατιστικής Αρχής υποφέρουν και όχι μόνο υποφέρουν, στην πράξη
φαίνεται ότι έχουμε 30 χιλιάδες παλιές επιχειρήσεις οι οποίες έχουν
κλείσει.
Πιστεύετε
ότι με αυτά τα προγράμματα, έτσι όπως είναι σχεδιασμένα, θα μπορέσουν
αυτές οι επιχειρήσεις να σταθούν στην αγορά. Και το δεύτερο ερώτημα
είναι, για ποια αγορά μιλάμε με αυτούς τους φορολογικούς συντελεστές και
με αυτή τη φοβία που επικρατεί στους καταναλωτές; Πώς θα καταναλωθούν
τα προϊόντα των επιχειρήσεων;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω ότι την ερώτησή σας θα είναι καλύτερα να την απαντήσουν οι
εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων. Δεν είναι μόνο ότι υποφέρουν,
στηρίζονται κιόλας και αξιολογούν και αποτιμούν και είναι εταίροι σε
αυτή την προσπάθεια. Και νομίζω ότι αυτή είναι η διαφορά αυτής της
προσπάθειας. Πρώτον.
Δεύτερον.
Αυτά τα συγκεκριμένα προγράμματα, όπως είπα, είναι αρκετά διαφορετικά
στη σύλληψή τους, διότι ακριβώς προσπαθούν να δώσουν λύσεις σε υπαρκτά
προβλήματα που αντιμετωπίζει η αγορά. Ανέφερα ήδη, αν παρακολουθήσατε
την ομιλία μου, ότι τα δύο προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ έχουν συγκεκριμένα
προβλήματα.
Αυτή
η προσπάθεια αλλάζει αυτή τη λογική, διότι όταν οι τράπεζες έχουν
πρόβλημα ρευστότητας, είναι πολύ πιο διστακτικές στο να ανταποκριθούν σε
προγράμματα εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου. Τόσο το Ταμείο
Επιχειρηματικότητας όσο και το JEREMIE ουσιαστικά δίνουν ρευστό από το
ΕΣΠΑ και επομένως δημιουργούν κίνητρα και σε ευρωπαϊκές τράπεζες, οι
οποίες θα συμμετέχουν, και σε ελληνικές τράπεζες, να ανταποκριθούν, να
ανακυκλώσουν πόρους και να φτάσει στο τριπλάσιο η χρηματοδότηση.
Όσον
αφορά τα προβλήματα που είπατε στα δύο προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ, που
πραγματικά υπάρχουν, είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τις τράπεζες. Ο
Γενικός Γραμματέας, κ. Φούρλας, έχει τη συνολική ευθύνη και πιστεύω ότι
γρήγορα θα επιλυθούν τα συγκεκριμένα προβλήματα.
Αλλά θα ήθελα να απαντήσουν και οι εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων.
Γ. ΚΑΒΒΑΘΑΣ: Οι
εκπρόσωποι των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων, τόσο των
επαγγελματοβιοτεχνών και εμπόρων που εκπροσωπεί η ΓΣΕΒΕΕ όσο και ο
συνάδελφος Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, νομίζω ότι δε φοβόμαστε να πούμε την άποψή
μας και την λέμε ευθαρσώς.
Βεβαίως
δεν μπορούμε να πάμε σε ανάπτυξη, δεν μπορούμε να πάμε σε βήματα
προόδου με υψηλούς συντελεστές φορολόγησης ή ΦΠΑ ή δυσκολίας που
αντιμετωπίζουμε από ένα κράτος το οποίο είναι πάρα πολύ ακριβό για πάρα
πολύ κακές υπηρεσίες τις οποίες προσφέρει, αλλά δεν θα πρέπει να
παραγνωρίσουμε το γεγονός ότι ταυτόχρονα η προσπάθεια που κάνει το
Υπουργείο τουλάχιστον Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και η
Υπουργός, τόσο με την ενίσχυση των επιχειρήσεων με τον νόμο για την
αποπληρωμή των χρεών, όσοι μπόρεσαν να ενταχθούν, βεβαίως θα θέλαμε πολύ
περισσότερους, όσοι εντάχθηκαν.
Όσο
για την αλλαγή του καθεστώτος αδειοδότησης των επιχειρήσεων, της
μεγάλης προσπάθειας που γίνεται και από τη Γενική Γραμματεία και
ξεκινάει τώρα για την απελευθέρωση ορισμένων επαγγελμάτων. Και εκεί
έχουμε ενστάσεις και εκεί θα τα πούμε με τον κ. Φούρλα, όλα όμως είναι
σε μια κατεύθυνση, στην κατεύθυνση που πρέπει να βγάλουμε και ένα μήνυμα
επιτέλους αισιοδοξίας και σε αυτό είναι καθοριστική η δικιά σας στάση,
ώστε πια αυτή η αγορά να ανακάμψει.
Όταν
βομβαρδίζεται καθημερινά από μηνύματα αρνητικά, επιτέλους βρέθηκε μία…
Όχι, δε φταίτε εσείς, αλλά εκ των πραγμάτων εμείς ως συνδικαλιστικό
κίνημα πρέπει να αναδεικνύουμε το πρόβλημα, αλλά θα πρέπει να βλέπετε
και τα θετικά και να μην πιάνετε λέξη και να τη μεγαλοποιείτε στο
αρνητικό.
Β. ΚΟΡΚΙΔΗΣ: Εγώ θα ήθελα να πω ότι επανειλημμένως έχουμε μιλήσει για τον φορολογικό
πληθωρισμό. Είναι κάτι που είμαι βέβαιος ότι και η Υπουργός δεν είναι
ευχαριστημένη και ευτυχής για το 5,2 του πληθωρισμού που έχουμε τους
τελευταίους μήνες. Και μάλιστα αναμένουμε όλοι με αγωνία να δούμε τον
Ιούλιο που είχαμε την αύξηση του ΦΠΑ κατά 2 μονάδες, την αύξηση του
ειδικού φόρου κατανάλωσης πού θα φτάσει ο πληθωρισμός.
Και
ευτυχώς που ξεκίνησαν και οι εκπτώσεις 15 του μηνός και θα περιορίσουν
λίγο αυτή την αύξηση. Αυτό είναι το ένα. Το άλλο. Θα πρέπει να ξέρετε
ότι η Υπουργός είναι ενήμερη για τα προβλήματα που υπάρχουν από τον
πρώτο και δεύτερο κύκλο του ΤΕΜΠΜΕ. Την έχουμε ενημερώσει μέχρι και για
καταγγελία που έχουμε απ`Α την ¶ρτα συγκεκριμένα που πήγε συνάδελφός μας
να ζητήσει την ένταξή του στον τρίτο κύκλο του ΤΕΜΠΜΕ για φορολογική και
ασφαλιστική ενημερότητα και τον γράψανε στον ΤΕΙΡΕΣΙΑ. Βεβαίως, έτσι
αντιδράσαμε οι περισσότεροι όταν το μάθαμε. Δυστυχώς αυτή είναι η
κατάσταση.
Έχουμε
ζητήσει μία εξάμηνη περίοδο χάριτος έντοκη μάλιστα, για να μπορούμε να
δικαιολογήσουμε αυτά τα οποία ζητάμε, γιατί πολλές φορές θέλουμε να
είμαστε ρεαλιστές, κάτι το οποίο σημαίνει μία εξάμηνη παράταση για το
πρώτο και δεύτερο κύκλο του ΤΕΜΠΜΕ και σημειωτέον ότι ο πρώτος κύκλος
ήταν και άτοκος, αλλά πάρα πολλές επιχειρήσεις έχουν σοβαρά προβλήματα.
Σημαίνει
ουσιαστικά ένα χρόνο ανάσα, ανακούφιση γι`Α αυτές τις επιχειρήσεις. Θα
ξέρετε βέβαια ότι τον τελευταίο λόγο δυστυχώς τον έχουν οι τράπεζες σε
αυτές τις περιπτώσεις. Δε θέλω να πω περισσότερα για τις τράπεζες,
νομίζω είναι και ο εκπρόσωπος των τραπεζών εδώ.
Δ. ΛΑΚΑΣΑΣ: Θα ήθελα να εκφράσω και εγώ την γνώμη του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου
Ελλάδας ως Πρόεδρος του ΣΕΒΕ. Κοιτάξτε, εμείς ουσιαστικά στο ΣΕΒΕ
πιστεύουμε ότι το μοντέλο της χώρας πρέπει να αλλάξει. Από μια φοβική,
εσωστρεφής οικονομία, πρέπει να μετατραπούμε σε μια γεμάτη αυτοπεποίθηση
εξωστρεφής οικονομία.
Μέχρις
εδώ η κατηφόρα ήταν μεγάλη. Ειδικά με το Σύμφωνο Σταθερότητας ήταν πάρα
πολύ μεγάλη η ζημιά που έχουμε υποστεί εμείς ως εξαγωγείς για την
εικόνα της χώρας στο εξωτερικό. Έχουμε πολύ μεγάλη αναγνωσιμότητα, αλλά
ταυτόχρονα πολύ αρνητική. Και αυτό το πράγμα πρέπει να το αλλάξουμε. Και
αυτό θα αλλαχθεί με θετική ενέργεια.
Προβλήματα
υπάρχουν πάρα πολλά, μπορώ να σας αναφέρω ότι υπάρχει πολύ μεγάλη
δυσπραγία στο δημόσιο τομέα, δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία. Ο έλεγχος για
την ποιότητα της αγοράς ουσιαστικά επιδοτεί τις εισαγωγικές επιχειρήσεις
με τον μη έλεγχο της αγοράς. Και ταυτόχρονα τα προϊόντα τα επικίνδυνα
για την ασφάλεια του καταναλωτή βγαίνουν περισσότερο ανταγωνιστικά απ`Α
αυτά των ελληνικών επιχειρήσεων.
Όμως
δεν πρέπει να μείνουμε εδώ. Το να καθόμαστε και να κοιτάμε πάνω από το
χυμένο γάλα δε συμβάλει σε τίποτα. Πρέπει να δούμε με θετική διάθεση το
μέλλον, να προχωρήσουμε σε επανατοποθέτηση του made in Greece, να
πιστέψουμε ότι ναι, μπορούμε στην Ελλάδα να παραγάγουμε τεχνολογία
αιχμής και να την εξάγουμε στο εξωτερικό. Και να στοχεύσουμε στην
ποιότητα, στην καινοτομία και στην εξωστρέφεια.
ΧΡ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ: Θα ήθελα και εγώ να προσθέσω σαν Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου
Εξαγωγέων, κεντρικής οργάνωσης εξαγωγικής, ότι χαιρετίζουμε την
προσπάθεια και την απόφαση κυρίως της κυρίας Υπουργού, διότι για πρώτη
φορά βλέπουμε ότι υπάρχει μία σταθερή βούληση της πολιτείας να εντάξει
τον άξονα που λέγεται εξωστρέφεια μέσα στα προγράμματά τους.
Πιστεύουμε
και θα σας παρακαλούσα πάρα πολύ, η σημερινή μέρα για μας τους
εξαγωγείς που έχουμε κιόλας και την ευθύνη της παρουσίας της χώρας μας
στο εξωτερικό, γιατί ενεργούμε σαν πρεσβευτές και γι`Α αυτό και το
χαιρετίσαμε, είναι δύο πράγματα πρωτόγνωρα που γίνονται σήμερα.
Το
πρώτο, ότι δεν είναι μία εξαγγελία αόριστη. Είναι μία πράξη η οποία
υπογράφεται από εμάς και όπως είπαμε και πριν, το είπα μάλιστα εγώ, ότι
δεν υπογράψαμε μόνο ένα συμβόλαιο στήριξης των μικρομεσαίων, αλλά
υπογράψαμε και ένα συμβόλαιο συνεργασίας και συμμαχίας με την πολιτεία,
με όλα όσα σημαίνει αυτό το πράγμα.
Με
όλες μας τις δυνάμεις το στηρίζουμε. Είμαστε και υπόλογοι για την
επιτυχία ή την αποτυχία αυτής της πράξεως, διότι θα είναι ετήσιος ο
απολογισμός μας. Ποτέ δεν έχει ξαναγίνει, γιατί μη τα θέλουμε όλα δικά
μας, τα ζητάμε όλα απ`Α το κράτος, αλλά πρέπει και εμείς να
προσπαθήσουμε.
Θα
ήθελα να κάνω μία παράκληση μεγάλη, επειδή παρακολουθώ πάρα πολύ όλες
σας τις εκπομπές, βάλτε ένα τόνο ελπίδας, αισιοδοξίας, διότι πράγματι
έτσι είναι, στη σημερινή μέρα. Δηλαδή η σημερινή μέρα, δεν είναι μέρα
αποτύπωσης δυσκολιών. Έχετε δίκιο, τις λέμε όλο το χρόνο μέρα-νύχτα.
Ας πούμε και το αισιόδοξο αυτό μήνυμα το οποίο είναι πραγματικότητα, δεν είναι απλώς μήνυμα. Αυτή είναι η παράκλησή μου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση χωρίς μικρόφωνο) … θα έχετε περάσει τη λεωφόρο Βουλιαγμένης,
θα έχετε περάσει τη Σταδίου, τη Συγγρού, θα έχετε περάσει κεντρικούς
δρόμους.
ΧΡ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ: Ζω μέσα στο κέντρο. Μπορώ να σας πω κάτι; Έχετε δίκιο, ζω στο κέντρο
και ζω μάλιστα σε μια περιοχή που για να χτίσεις ένα μαγαζί έπρεπε να
πληρώνεις πολύ ψηλό αέρα, γιατί ζω στο Κολωνάκι, στο κέντρο του
Κολωνακίου. Τώρα βλέπω συνέχεια μαγαζιά τα οποία είναι προς ενοικίαση.
Δε
σημαίνει όμως ότι αυτό πρέπει να μας σταματήσει. Να παλεύουμε να
ανατρέψουμε ένα οικονομικό μοντέλο που υπήρχε ως τώρα, να δώσουμε στην
ανάπτυξη έμφαση και στην εξωστρέφεια, γιατί αν δε βγούμε και απ`Α τη χώρα
μας, δεν θα μπορέσουμε να αναπτυχθούμε.
Η
σημερινή μέρα έχει και αυτό το νόημα, ότι πρέπει τις μικρομεσαίες
επιχειρήσεις να τις στηρίξουμε για να μπορέσουν να βγουν και να δράσουν
και έξω απ`Α τα σύνορά μας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρία Υπουργέ ήθελα να ρωτήσω, τα δύο προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ τα οποία
εσείς ανακοινώσατε γνωρίζουμε όλοι ότι δεν περπατάνε, για να το πούμε με
απλά ελληνικά, εξαιτίας της δυσκολίας των τραπεζών να ανταποκριθούν στα
αιτήματα των επιχειρήσεων. Τα προβλήματα στην αγορά είναι επίσης
δεδομένα. Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες όταν απευθύνονται στις τράπεζες
και πάλι αντιμετωπίζουν δυσκολίες να πάρουν τα δάνεια τα οποία ζητάνε.
Σήμερα
μας ανακοινώσατε ένα μεγάλο πρόγραμμα για τις μικρομεσαίες
επιχειρήσεις, το οποίο αν αντιλαμβάνομαι καλά, το συνδέετε και πάλι με
το τραπεζικό σύστημα. Δηλαδή ζητάτε μόχλευση και συμμετοχή των τραπεζών
έτσι ώστε να πολλαπλασιαστούν τα χρήματα του ΕΣΠΑ. Τι είναι αυτό που σας
κάνει να πιστεύετε ότι αυτό το πρόγραμμα θα τρέξει έναντι όλων των
προηγούμενων;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ευχαριστώ πολύ. Πρώτα-πρώτα, τα δυο προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ δεν είναι
ότι δεν προχωράνε. Έχουν προβλήματα ιδιαίτερα σε κάποιες περιφέρειες, τα
οποία τα εξετάζουμε, και ελπίζω ότι πολύ σύντομα οι όποιες εμπλοκές θα
έχουν αρθεί. Ένα είναι αυτό. Είμαστε σε συνεχή διαβούλευση και με τους
παραγωγικούς φορείς, από τους οποίους ζητάμε συγκεκριμένη αποτύπωση των
δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στην υλοποίησή τους, και με τις Τράπεζες.
Ο
Γενικός Γραμματέας έχει ήδη ζητήσει από τις Τράπεζες, όπως κάναμε και
με τη ρύθμιση των χρεών των επιχειρήσεων, να ορίσουν έναν εκπρόσωπό
τους, ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για τα δυο προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ. Και
μην ξεχνάμε ότι ουσιαστικά οι περισσότερες Τράπεζες και τα
υποκαταστήματα έλαβαν τις εγκυκλίους στα μέσα Ιουνίου. ¶ρα, πιστεύουμε
ότι σιγά-σιγά θα ομαλοποιηθεί η ροή και δε θα υπάρχουν προβλήματα.
Όσον
αφορά τα νέα προγράμματα και το Ταμείο Επιχειρηματικότητας και το
Ταμείο JEREMIE, υπάρχει μια διαφορά σε σχέση με τα προγράμματα του
ΤΕΜΠΜΕ. Τα προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ δίνουν εγγύηση του ελληνικού δημοσίου
και το δάνειο δίνεται από την Τράπεζα. Τα δύο αυτά προγράμματα, το
Ταμείο Επιχειρηματικότητας και το Ταμείο του JEREMIE, ουσιαστικά
διαθέτουν δημόσιους πόρους. Βάζουμε από το ΕΣΠΑ δημόσιους πόρους ως
επενδυτικό κεφάλαιο μέσα στο JEREMIE 290 εκατομμύρια και στο Ταμείο
Επιχειρηματικότητας 460 εκατομμύρια, με το οποίο δημιουργείται η βάση
για μόχλευση των πόρων και από τους ιδιωτικούς φορείς.
Ταυτόχρονα,
οι προκηρύξεις, που θα γίνουν, θα γίνουν και για τη συμμετοχή
ευρωπαϊκών Τραπεζών, έτσι ώστε αυτόνομα ή μέσω συμπράξεων να μπορούν να
λάβουν μέρος στα δύο επενδυτικά προγράμματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα προγράμματα φαντάζομαι ότι θα εξειδικευθούν, αλλά ήθελα να ρωτήσω
ποια είναι τα κριτήρια ένταξης έτσι ώστε να δούμε ποιοι μικρομεσαίοι
επιχειρηματίες θα μπορέσουν ν`Α αξιοποιήσουν όλους αυτούς τους πόρους ή
τις δυνατότητες που δίνονται για δανειοδότηση από τις Τράπεζες;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως ανακοίνωσα ήδη, και στο JEREMIE και στο Ταμείο
Επιχειρηματικότητας, αλλά και στις επιχορηγήσεις, ουσιαστικά υπάρχουν
επιμέρους εξειδικευμένες δράσεις. ¶λλες αφορούν πράσινες δράσεις, άλλες
αφορούν καινοτομία, άλλες αφορούν πολιτιστική επιχειρηματικότητα κτλ.
Όπως πάντα, σε όλα τα προγράμματα ο οδηγός για το κάθε πρόγραμμα θα
προσδιορίσει τα κριτήρια. Γι`Α αυτό όμως έχουμε και την ομάδα εργασίας,
ώστε να κοιτάζουμε τα κριτήρια μ`Α ένα φρέσκο μάτι, με το μάτι και της
αγοράς.
Διότι
είναι ένα πράγμα να κάνουμε τον οδηγό πάντοτε από τις Υπηρεσίες του
Υπουργείου και είναι άλλο πράγμα να έχουμε τους φορείς δίπλα μας, από
την εμπειρία των οποίων μαθαίνουμε για το πώς ουσιαστικά να έχουμε
τέτοια κίνητρα και τέτοιες ρυθμίσεις στους οδηγούς, ώστε να μη
δημιουργούνται προβλήματα στην υλοποίησή τους.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου) Υπάρχει κάποιο βασικό κριτήριο, κάποια
χρηματοοικονομικά στοιχεία που πρέπει να έχει η επιχείρηση, π.χ.
κερδοφορία;
Α. ΦΟΥΡΛΑΣ: Όπως είπε η Υπουργός δεν έχουμε ακόμα εξειδικεύσει, όμως σκοπός μας
είναι να διευκολύνουμε την πρόσβαση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη
ρευστότητα, σκοπός μας είναι λοιπόν να δούμε ρεαλιστικά πώς μπορούμε να
διασφαλίσουμε αυτή την πρόσβαση χωρίς να βάλουμε υπέρογκους ή τεχνητούς
περιορισμούς εκεί που δε χρειάζονται.
Σε
κάθε περίπτωση όμως χρειαζόμαστε να έχουμε φορολογική ασφαλιστική
ενημερότητα, χρειαζόμαστε να βεβαιώσουμε ότι δεν είναι προβληματικές
επιχειρήσεις, δεσμευόμαστε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτό πρέπει να το
τονίσουμε, ότι ό,τι κάνουμε δεσμευόμαστε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι
πόροι του Ταμείου ΕΣΠΑ μέσα από το Πρόγραμμα ΕΠΑΝ ΙΙ του κ. Πατεράκη.
¶ρα αυτό θα το διασφαλίσουμε σε κάθε περίπτωση.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πάντως, εάν αναφέρεστε σε προηγούμενους περιορισμούς, τρία χρόνια
κερδοφορίας και τέτοια, όπως είδατε και στα δύο προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ
που βγάλαμε, δεν υπάρχουν τέτοιοι επιπρόσθετοι όροι. Υπάρχουν οι
συνήθεις όροι που βάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη φερεγγυότητα του φορέα
υλοποίησης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν δεν έχετε αντίρρηση, ήθελα ένα σχόλιο για τις εξελίξεις στην αγορά
τις τελευταίες. Αναφέρομαι στο κλείσιμο ή την αποχώρηση δύο πολυεθνικών
εταιρειών, της ALDI και της FNAC, την απειλούμενη πτώχευση της ΑΤΛΑΝΤΙΚ
και επίσης για τις τραπεζικές εξελίξεις, αν επίσης θεωρείται ότι είναι
σκόπιμο στο πλαίσιο της σημερινής συνέντευξης, για την πρόταση της
ΠΕΙΡΑΙΩΣ για το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και την ΑΤΕ.
Επιπρόσθετα
δεν ξέρω μήπως ο κ. Φούρας μπορούσε να μας βοηθήσει για το JEREMIE: Από
τα νούμερα που μας δώσατε λείπουν 10 εκατομμύρια. Δηλαδή είναι 60 τα
δάνεια τα χαμηλότοκα, 40 είναι οι νεοϊδρυθείσες, 130 η κοινωνική
οικονομία και 150 η ψηφιακή σύγκληση κάνουν 280 ενώ μας είπατε για
290.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να πούμε ότι δε θ`Α αναφερθώ σε άλλα ζητήματα. Στη σημερινή συνέντευξη
τύπου θα σταθώ στα θέματα του συμβολαίου στήριξης. Απλώς να πούμε ότι σε
μια περίοδο κρίσης είναι φυσικό, τουλάχιστον στο πρώτο σκέλος, να
υπάρχουν αναδιαρθρώσεις στην αγορά. Όπως είπαμε πριν, μικρές
επιχειρήσεις φεύγουν, άλλες μπαίνουν στην αγορά. Το ίδιο γίνεται και με
τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
Είναι
μια περίοδος μεγάλων αναδιαρθρώσεων στην ελληνική αγορά και ένας στόχος
μας είναι ακριβώς να διευκολύνουμε και τις αναδιαρθρώσεις. Ξέρετε, η
παραγωγική αναδιάρθρωση είναι και το ζητούμενο. Όταν μιλάμε για
ποιοτική, ανταγωνιστική παραγωγή στον τόπο, σημαίνει ουσιαστικά να
βάλουμε τα χρήματα, να ενισχύσουμε την υγιή επιχειρηματικότητα, να
ενισχύσουμε την ανταγωνιστική, ποιοτική παραγωγή και μέσα σ`Α αυτές τις
ανακατατάξεις θα υπάρξουν και μεγαλύτερες επιχειρήσεις που άλλες θα
φεύγουν, άλλες θα μπαίνουν.
Ήθελα
να πω ειδικά για το JEREMIE, ότι το πρόγραμμα των 60 εκατομμυρίων που
ξεκινάει αμέσως είναι για χορήγηση χαμηλότοκων δανείων, το άλλο, των 40
εκατομμυρίων, είναι για καινοτομία και νεοϊδρυθείσες επιχειρήσεις. Έχει
πολύ μεγάλη σημασία να διευκολύνουμε νέους επιχειρηματίες, οι οποίοι
μπαίνουν αυτή τη στιγμή στην αγορά και οι οποίοι δεν μπορούν εύκολα να
δανειοδοτηθούν, αλλά χρειάζονται μια στήριξη γι`Α αυτό το σκοπό. Όσον
αφορά τα 10 εκατομμύρια, στα προγράμματα της καινοτομίας και για τις
νεοϊδρυθείσες επιχειρήσεις, το σωστό ποσό είναι 50 εκατομμύρια.
ΔΗΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρία Υπουργέ, οι σημερινές σας εξαγγελίες έγιναν δεκτές ως ένα μήνυμα
ελπίδας από τους φορείς της αγοράς που είναι εδώ παρόντες, αλλά θέλετε
να μας πείτε αν και ο αναπτυξιακός νόμος που περιμένει όλη η οικονομική
ζωή του τόπου με αδημονία, θα δίνει επίσης αυτό το μήνυμα; Να μας δώσετε
μια πρόγευση για το τι θ`Α ανακοινώσετε σε λίγες μέρες;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα έχουμε ειδική συνέντευξη τύπου για τον Αναπτυξιακό Νόμο, ο οποίος
κατατίθεται για διαβούλευση τις επόμενες μέρες, μόλις περάσει από το
Υπουργικό Συμβούλιο. Είναι ένας νόμος, ο οποίος κινείται στην ίδια
κατεύθυνση, στήριξη της παραγωγικής και ανταγωνιστικής και εξωστρεφούς
παραγωγής στον τόπο, με κίνητρα προς αυτή την κατεύθυνση, με διαφάνεια
στις διαδικασίες, με στήριξη της καινοτομίας, της εξωστρέφειας, της
ανταγωνιστικότητας, των πράσινων δράσεων και των αναδιαρθρώσεων.
Πάντοτε
υπάρχουν περιφερειακές ενισχύσεις, στο πλαίσιο αυτό υπάρχει ο
ευρωπαϊκός χάρτης περιφερειακών ενισχύσεων, και ταυτόχρονα διασφαλίζουμε
και κάποιους πόρους, έτσι ώστε να άρουμε ενδοπεριφερειακές ανισότητες.
Γιατί, όπως ξέρετε, μέχρι τώρα μέσα σε κάθε περιφέρεια υπάρχουν νομοί,
οι οποίοι έχουν πληρώσει ακριβά, διότι π.χ. η Φωκίδα ή η Ευρυτανία έχουν
χαμηλή σχετικά στήριξη, επειδή η Βοιωτία και η Αττική έχουν χαμηλές
ενισχύσεις.
Κρατάμε
επομένως κάποιους πόρους και τους διοχετεύουμε σε νομούς οι οποίοι
υστερούν και στους οποίους το κατά κεφαλήν ΑΕΠ είναι κάτω από 70% του
μέσου όρου του κατά κεφαλήν ΑΕΠ της χώρας.
Δε θ`Α απαντήσω σε ερωτήσεις…
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα πρέπει ν`Α απαντήσετε διότι οι όποιες αλλαγές στον τραπεζικό κλάδο
είναι άμεσα συνυφασμένες και με την οικονομία και με την αγορά. Το «δεν
απαντώ» δεν είναι…
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα απαντήσει η κυβέρνηση συνολικά και, όπως είπε ο Υπουργός, ο κ.
Παπακωνσταντίνου, ο οποίος είναι ο αρμόδιος αυτή τη στιγμή Υπουργός,
αξιολογούνται όλες οι προτάσεις, έτσι ώστε να υπάρξει συνολική
κυβερνητική τοποθέτηση.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προσφάτως σας ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι η πρώτη φάση του
προγράμματος του ΤΕΜΠΜΕ περί της δανειοδότησης με άτοκα κεφάλαια
κίνησης, δεν είναι συμβατή με τη λειτουργία του ΕΤΠΑ. Υπάρχει κίνδυνος
δηλαδή να απενταχθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από αυτό; Τι θα
γίνει; Από ποιον θα πληρωθεί το κόστος και τι πήγε λάθος σ`Α αυτή την
υπόθεση;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ευχαριστώ για την ερώτηση. Από την αρχή της διακυβέρνησης της χώρας από
αυτή την κυβέρνηση γνωρίζαμε ότι υπήρχε πρόβλημα. Ακριβώς γι`Α αυτό το
χειριστήκαμε με ιδιαίτερη προσοχή. Ουδέποτε δηλώθηκαν σχετικές δαπάνες
στο ΕΣΠΑ, επειδή ξέραμε ότι δεν ήταν επιλέξιμες και ως εκ τούτου δεν
υπάρχει αυτή τη στιγμή καμία παρατυπία ως προς τη δήλωση δαπανών και,
επομένως, δεν απομειώνεται το ποσοστό απορρόφησης, το οποίο σήμερα έχει
ξεπεράσει για το ΕΣΠΑ το 8,3%.
Η
δράση στην οποία είχε προχωρήσει η προηγούμενη κυβέρνηση ήταν σύμφωνη
μεν με τους κανόνες για τον ανταγωνισμό, αλλά δεν υπήρχε επιλέξιμη
χρηματοδότηση από το ΕΤΠΑ, από το Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Ακριβώς γι`Α αυτό η χρηματοδότηση τελικά καταλήγει να είναι από εθνικούς
πόρους. Όπως και για τα δυο προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ είναι χρηματοδότηση
από εθνικούς πόρους, δεν είναι χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ.
Στα
δυο προγράμματα γνωρίζαμε, ότι έγιναν πολλές παρατυπίες από την
προηγούμενη κυβέρνηση. Πρώτα-πρώτα το πρόγραμμα δεν είχε χρηματοδοτική
βάση, όσον αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις γι`Α αυτό έπρεπε να γίνει
και η αναμόρφωσή του και, δεύτερον, για το ΤΕΜΠΜΕ η πρώτη φάση του
ΤΕΜΠΜΕ δεν ήταν συμβατή με τις διαδικασίες του ΕΤΠΑ. Ακριβώς γι`Α αυτό
δεν τις εντάξαμε στη χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ, το χρηματοδοτούμε από το
εθνικούς πόρους κι έτσι αντιμετωπίσαμε το πρόβλημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (ερώτηση εκτός μικροφώνου)
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το Ταμείο Επιχειρηματικότητας και το JEREMIE είναι και τα δύο προγράμματα ΕΣΠΑ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα 230 ή 250 εκατομμύρια που δε μπορούν να δοθούν από το ΕΣΠΑ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι εθνικοί πόροι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσω κάτι αν το έχετε ως στοιχείο. Από τότε που άρχισε η κρίση
μέχρι σήμερα, από αυτά τα προγράμματα που κατά καιρούς ανακοινώνει το
Υπουργείο, πόσες επιχειρήσεις έχουν πάρει μια ενίσχυση και πόσα χρήματα
έχει δώσει το Δημόσιο για να ενισχύσει τους μικρούς; Γιατί εντάξει, καλά
είναι αυτά που θα δοθούν, αλλά πόσα έχουν δοθεί;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για τα προγράμματα τα οποία εξαγγέλλουμε είναι περίπου 10.000 - 15.000
επιχειρήσεις. Στα προγράμματα της ρύθμισης χρεών ήταν 27.000
επιχειρήσεις. Αυτή τη στιγμή, είναι αρκετές χιλιάδες επιχειρήσεις που
έχουν ήδη στηριχθεί τους προηγούμενους 9 μήνες από τα προγράμματα και
τις δράσεις. Σας ευχαριστώ πολύ.
|
infoepan@mou.gr
801 11 36300